vineri, 6 septembrie 2013
Portrete temperamentale
1. Colericul
– energie tumultoasă, pe care o cheltuieşte neeconomic. A lăsat un proiect pe ultima zi şi a stat până la patru dimineaţa să-l finiseze, iar a doua zi a venit doar să predea proiectul, plecând de la celelalte ore.
- persoană foarte activă – exemplu : frecventează şcoala, dar are şi o slujbă.
- inegal în manifestări - oscilează între entuziastm şi deznădejde, între încredere exagerată în sine şi descurajare, exemplu : nu i-a fost frică să meargă la două noaptea la farmacie, dar a intrat în panică când a trebuit să folosească pentru întâia dată maşina de spălat.
- mişcări prea intense şi neritmice. La o susţinere a unei recenzii, gesticulaţia era foarte bogată, cu mişcări ample.
- emoţii puternice, sentimente arzătoare (dar inegale) . În cazul unei controverse cu prietenii se implică din punct de vedere emoţional, integral, puternic.
- stările afective se succed cu rapiditate şi se pot citi pe faţa lui expresiile. După un conflict cu o colegă in care gesticulase amplu, tipase si se inrosise de furie, s-a comportat ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat.
- se poate mobiliza la maximum în acţiuni de durată.
- angajare rapidă în sarcină,( adaptare rapidă la o nouă activitate). Profesorul a cerut microfonul şi el s-a oferit imediat să-l aducă.
- stabileşte repede relaţii cu alţii, are mulţi prieteni.
- sunt nerăbdători: a cerut un curs de la cineva şi persoana l-a rugat să aştepte să termin de completat o fisa, dar nu a avut răbdare şi s-a adresat altcuiva.
- tulburat de succes şi eşecuri, dar având tendinţa de a uita eşecurile şi a exagera succesele. Ex: Desi a obţinut permisul de conducere după a treia încercare, chiar si la trei luni după eveniment inca mai povestea de triumful ei, uitând că a eşuat de două ori, înainte.
- se simte bine în atenţia grupului, este lider, are iniţiative: exemplu, când povesteşte ceva îi place ca ceilalţi să îl asculte şi să îl admire.
- persoane primare –legaţi de prezent, ecou afectiv slab.
- mereu neliniştit şi agitat. Chiar dacă se află la examen, la ore, la Mc Donalds doreşte ca activitatea să se termine cât mai rapid.
- vorbire rapidă, cu debit verbal mare,- fapt constatat în multe ocazii
- extravertit – fire deschisă, optimistă. Când a călătorit cu trenul a povestit cu nonşalanţă despre sine, amanunte oarecum intime, unor necunoscuti.
- câmp de atenţie larg, dar relativ superficial – reţine multe fizionomii, dar nu si detalii ale acestora.
-intolerant la frustaţii – exemplu- când doreşte îngheţată trebuie să o obţină repede.
2. Sangvinicul
- mobilitate mare – schimbă activităţile foarte des deoarece simte permanent nevoia de ceva nou.
- tendinţa de a se angaja în prea multe treburi, de a fi superficial
- vorbire rapidă, puternică, clară, cu gesturi şi mimică expresivă
- trăiri afective intense, dar într-un ritm egal: (la el nu se întălnesc evoluţiile contradictorii ale colericului). Pe cât de rapid se entuziastmează pe atât de rapid revine la nivel obişnuit, echilibrat, nu depresiv, astenic
- rezistă la activităţi intense, de durată şi chiar monotone.
– se angajează rapid într-o activitate, fire activă.
- adoarme repede şi se trezeşte uşor.
- adaptare uşoară la activităţi, situaţii noi, adaptabilitate promptă şi economicoasă.
- dincolo de vioiciune şi exuberanţa de suprafaţă, se calcul şi stăpânire de sine.
- este agreat de grup şi devine lider afectiv, datorită firii deschise, comunicative, optimismului, bunei dispoziţii constante.
- persoane primare – legaţi de prezent, ecoul afectiv slab.
- tendinţă spre bună dispoziţie permanentă.
- extravertit, comunicativ,sociabil, fire optimistă, se simte bine în grup.
- din cauza mobilităţii prea accentuate, atenţia şi interesele tind să se disperseze şi face dificilă fixarea scopurilor şi consolidarea intereselor.
- toleranţă la frustraţii – exemplu : chiar dacă îi este foame, amână satisfacerea trebuinţei până la finalizarea sarcinii.
- obiectiv faţă de sine.
3. Flegmaticul.
- om lent în tot ceea ce face şi neobişnuit de calm. El nu are reacţii bruşte şi rapide, pare indiferent, nu-şi iese din fire decât arareori . Exemplu: îşi păstrează echilibrul emoţional la examen, sau în timpul desfăşurării unor controverse cu prietenii.
-reacţionează greu, cu întârziere la o solicitare.
- calmul imperturbabil este întrerupt ocazional de izbucniri surprinzătoare.
- trăre intensă a succesului (eşecului) şi persistenţa lor pe durată mare de timp (persoane secundare)
exemplu
- capabil de sentimente durabile şi profunde, dar expresivitatea emoţională este redusă –exemplu:- are o relaţie îndelungată cu prietenul ei (cu greu poţi citi pe faţa lui ceea ce simte).
-se angajează greu într-o activitate nouă, are nevoie de timp pentru a se obişnui cu idea, exemplu: a durat mult timp până să se ducă la bibliotecă să adune material.
- odată intrat în activitate, o duce la bun sfârşit şi se angajează cu toată energia, dar din acest moment lucrează hotărât, constant până la finalizare exemplu :epu cu restanţa.
- comunică dificil cu alţii, are prietenii puţine, dar durabile, exemplu : dacă nu iniţiază alţii contactul, ea nu se duce la ei să vorbească.
- trecere greu de la o activitate la alta , este înclinat spre rutină, exemplu: dacă citeşte o carte se implică profund şi îi este difiil să (inerţie) renunţe la ea şi să înceapă altă activitate.
- este calm
- secundar, ataşat de trecut, ecou afectiv persistent.
- leagă cu greu prietenii, dar odată închegate sunt statornice.
- vorbeşte rar, cu mari pauze, fără expresivitate (chiar şi când povesteşte o întâmplare importantă din viaţa ei, şi palpitantă). Nu îşi exteriorizează expansiv sentimentele, trăirile şi nu gesticulează aproape deloc, în multe ocazii.
- intoleranţă la frustraţii – vezi exemplul de coleric – îngheţata.
- are o atitudine relativ obiectivă faţă de sine, nu doreşte să fie lider.
- introvertit –nu-i place să fie în atenţia altora, se simte bine singur (exemplu: nu agrează prezentările în faţa grupei).
4. Melancolicul.
- disponibilităţi energetice reduse,este puţin rezistent la eforturi îdelungate şi de aceea, în condiţii de suprasolicitare se epuizează rapid . Exemplu: - la sfârşitul perioadei de sesiune este epuizat .
- mişcările pot fi adecvate la viteză şi ritmicitate, dar sunt mult mai slabe decât se cere
- emoţii puternice, dar pe care le exprimă foarte greu.
- slabă expresivitate exemplu: reîntâlnirea cu o veche prietenă a generat o amplă manifestare emoţională interioară, dar puţin transparentă în exterior.
- comunică greu cu alţii, - dacă nu iniţiază altcineva conversaţia rămâne tăcut.
- intensitate scăzută a vocii şi de aceea pierde şi expresivitatea
- gesturile sunt foarte reduse, exemplu:- cu ocazia susţinerii referatului în cadrul seminarului a fost îndemnat de colegi să vorbească mai tare.
- se angajează greu în activitate, pentru că va duce la bun sfârşit activitatea. (vezi la flegmatic)
- trece greu de la o activitate la alta, pentru că are nevoie de timp pentru refacerea forţelor.
- trece greu la o activitate nouă, pentru că nu are încredere în forţele proprii (exempu – flegmatic)
- persoană secundară ,- ataşat de trecut, ecou afectiv persistent –exemplu: -îşi aminteşte cu plăcere de colegii din gimnaziu.
- trăieşte interior, mai ales insuccesul şi apoi îl influenţează multă vreme (secundar).
- succesul îl trăieşte cu neîncredere
- introvertit – fire închisă, dispoziţie tristă, are prieteni puţini, se simte bine singur.
- tinde să se subaprecieze (la psihologie exemplu, credea că nu a luat examenul şi a luat nouă)
- nu-i place să fie în atenţia celorlalţi,- pentru că nu are încredere că va satisface aşteptările (evită să ia cuvântul în cadrul adunărilor formale).
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu