Autoreferentialitatea – sau - De ce e benefică autoevaluarea propriilor
trăsături de personalitate?
Ce este
autoreferentialitatea? Este tendinţa unor indivizi de a se defini pe sine prin
criterii stabilite prin propriul efort intelectual sau estimativ. Mai exact
este vorba despre capacitatea de a îşi atribui trăsături de caracter dezirabile
sau mai puţin dorite, în nuanţe şi intensităţi stabilite de el. Ideea de bază
este ca individul să hotărască în ce categorie pozitivă sau negativă îşi
plasează propriile însuşiri de personalitate.
De
exemplu, o persoană se poate hotărî să se vadă pe sine altruist. Dacă meditează
suficient de mult timp asupra capacităţii sale de dărui (timp, bani, obiecte,
sfaturi, etc) concluzionează că este predispus să ofere toate aceste foloase
familiei şi eventual, prietenilor apropiaţi, însă când vine vorba despre
străini, situaţia nu se mai prezintă în aceeaşi manieră relaxată. Omul nostru
începe să se gândească de două ori înainte de a furniza lucruri sau chiar
timpul său, survenind un soi de egoism bine dozat, nu neapărat patologic, ci
oarecum raţional, dacă apreciem că resursele unei familii sunt limitate (şi
dacă individul urmărind cu perseverenţă generozitatea va procura orice pentru
oricine cere, va constata că familiei şi progeniturilor sale, nu-i mai rămân
prea multe, necesare traiului cotidian).
Autoreferentialitatea ar trebui să
constituie pentru noi toţi baza acordării de valoare pentru propria persoană,
întrucât, astfel, stabilizăm stima de sine. Nu mai are nici o importanţă dacă
cineva (într-un acces de furie) îmi spune că sunt “proastă” fiindcă eu pot
înţelege că aceasta este părerea lui despre mine şi că (foarte important) ea nu
coincide cu opinia mea despre mine. Ştiu că oricine are dreptul de a
ridica o observaţie vis-a-vis de un anumit fapt, situaţie sau individ. Dacă
credinţa interlocutorului mea se suprapune sau nu, cu impresia mea despre mine,
chiar nu are nici o relevanţă. De ce ar fi mai judicioasă, mai bună sau
valabilă părerea lui?
În plus, nimeni nu ştie mai bine
decât mine cum să mă definească. Eu stabilesc ce cantitate şi în ce grad există
o trăsătură în panoplia mea temperamentală. Nu este vorba aici de o
autosuficienţă rigidă şi deranjantă ( de genul “doar eu sunt în stare să mă
descriu”), ci mai degrabă o raţionalitate bine poziţionată. Ceea ce mă
îndreptăţeşte la o atare poziţie şi-mi conferă autoritate crucială este faptul
incontestabil că numai EU sunt persoana care a fost prezentă la toate
situaţiile în care a intervenit trăsătura respectivă (în care am fost sau nu altruistă), la modul înţelept
sau nechibzuit în care am utilizat generozitatea, în ce dozaj am dat sau nu din
resursele proprii sau în ce măsură am fost nevoită ori am fost dispusă (fără
constrângere) să ofer.
De asemenea, eu sunt singura persoană
care a a înregistrat în ce măsură actul în sine poate fi
considerat o dovadă de altruism. De exemplu, există o diferenţă categorică
între a răspunde cu calm, răbdare şi bunăvoinţă la cererea unui străin care te
roagă să-l ajuţi să ajungă într-un anume loc din oraşul tău natal şi altceva între
a-i arunca printre dinţi (fără măcar să te opreşti din drum) un răspuns în doi
peri, care eventual mai mult îl lasă confuz pe vizitatorul din exemplul nostru.
Cineva ar putea acum să replice: bine, dar fapta celui de al doilea trecător,
nu ar fi corect să fie categorisită de el drept act de altruism! S-ar constitui
într-o înregistrare nerealistă, distorsionantă. Răspunsul este că da, ar fi
nerealistă şi distorsionantă, dar doar în raport cu criteriile noastre de
evaluare. Din punctul lui de vedere, el a dat dovadă de altruism, aşa
cum îl defineşte el.
Prin aceste măsuri, prin definirea
trăsăturilor de persoanlitate în manieră proprie îmi pot delimita graniţele
eului personal. Astfel, nu mai am nevoie de nicio oglindă umană care să mă
reflecte, nu mai am nevoie de aprecierea altora, de schiţarea conturului meu cu
creionul altei fiinţe umane.
Ştiu cine sunt şi mă accept aşa
cum sunt!
Ultima afirmaţie nu interferează
cu spiritul gregar, specific umanităţii. Eu mă autodefinesc conform
principiilor mele, dar aceasta nu exclude o apreciere sau o critică bine
fundamentată a unui prieten. Remarcile atribuite cu dragoste şi
bineintentionate reprezintă surse de progres, ele putând fi înglobate în
sistemul nostru de referinţă.
Dacă eu utilizez cu stăruinţă
autoreferentialitatea, un alt individ, care va avea ca obiectiv să mă rănească
sau să-mi perforeze cu persistentă încrederea în mine (pentru a dobândi control
asupra acţiunilor mele), va eşua în planurile sale perfide.
Autoreferentialitatea se
constituie într-o unealtă benefică stimei mele de sine. Ea nu va mai fluctua
haotic în funcţie de mediul în care trăiesc, de persoanele pe care le
frecventez, ci în acord cu credinţele, dispoziţiile sau intelectualizările
mele.
Dacă aveţi dileme în raport cu
articolul prezentat său întrebări referitoare la probleme personale îmi puteţi
scrie pe adresa mea de mail:
psiholog_maria@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu