marți, 2 iulie 2013

Trasaturi esentiale ale unei relatii reusite

M-am chestionat adesea de ce unele relatii esueaza in timp ce altele nu numai ca supravietuiesc, ba chiar mai mult, se dezvolta, cresc, se metamorfozeaza intr-o creatura aparte, dulce, vie, hranitoare, ce ma incarca cu energie si pofta de viata.
 Psihologii sustin ca unul dintre ingredientele principale ale unei legaturi reusite este proximitatea. Oare? ma indoiesc eu. Eu experimentez de mai bine de 25 de ani o legatura la distanta (250 de km) cu o alta persoana. Relatia noastra de prietenie este pura, transfomatoare si revigoranta. Deci se poate si fara apropiere fizica constanta. Importanta este vointa noastra mutuala de a continua.
Am studiat ce scriu cartile, am cautat pe net, am intrebat experti si apoi am scormonit bunul simt al oamenilor obisnuiti.
Iata la ce concluzie am ajuns: pentru a promova si intretine o relatie optima cu o alta persoana sunt necesare dorinta reciproca de a initia si continua relatia, sinceritate profunda si intimitate emotionala
Sa le analizam pe rand:

1. Dorinta de a mentine relatia respectiva.
Pare o trasatura simplista, insa necesita o analiza detaliata a ceea ce reprezentam noi insine, spre ce ne indreptam, ce nevoi sau ce aspiratii detinem. Ar fi utile intrebari de genul: de ce ma simt bine in prezenta acestei persoane? Ce nevoi intime imi implineste? Ce trasaturi oglindeste si cum ma face sa percep lumea? In acest fel, reflectat in ochii altei fiinte umane, reusesc sa inteleg cine sunt eu.

2.  Sinceritate profunda.
Sinceritatea presupune in primul rand sa spun adevarul fata de mine insami si apoi sa posed taria si curajul de a-l recunoaste fata de prietenul meu. Sinceritatea implica necesitatea de a nu ascunde ceea ce cred eu ca " nu da bine in fata altuia", de a renunta la clisee conformiste, de a nu ma piti dupa paravane colectionate in urma experientelor traumatizante (de genul umilirilor traite la scoala, a criticilor din familie, etc). Sinceritatea mai inseamna sa am curajul de a ma infatisa unui alter ego asa cum sunt eu cu adevarat, cu defecte si calitati, cu reactii exagerate fata de paianjeni, cu dragoste fata de ploaie, cu dorinta de a alerga desculta prin iarba umeda.

3.  Intimitate emotionala.
Aceasta trasatura se refera la capacitatea de a-mi deschide sufletul cu onestitate in fata altei persoane si a de a-i ingadui acesteia sa ma zareasca in stare pura, nealterata, fara false pudori, fara mecanisme de aparare, fara emotii de fatada, care " dau bine" in ochii pervertiti ai societatii.
Evident ca aceasta calitate nu se poate implini fara sa un sprijin esential al sinceritatii.

Un comentariu:

  1. eu cred ca o relatie reusita are nevoie de cel putin 3 ingredinte: sinceritate deplina, pretuire fara granite si respect desavirsit. si toate trei fac pt. mine parte din ceea ce generic numim "iubire".

    RăspundețiȘtergere